Apple verkkosivu

Applen verkkosivut ovat laadukkaan oloiset, luottamusta ja mielenkiintoa herättävät sekä helpot navigoida – eli juuri sellaiset kuin yrityksen verkkosivujen tulee ollakin. Ei ihme, että moni yritys on ottanut mallia omiin verkkosivuihinsa juuri Applen sivuista, ja että moni lähestyy mainostoimistoja vaatien saada samanlaiset verkkosivut kuin Applella. Viimeistään siinä vaiheessa, kun mainostoimiston väki istuu yrityksen vastuuhenkilöiden kanssa alas ja alkaa käydä läpi yrityksen mainosstrategiaa ja toiveita, tuodaan esiin monia Applen innoittamia esimerkkejä. Emme tässä yhteydessä saa selville sitä kuka tai ketkä ovat Applen verkkosivut suunnitelleet – vuosien varrella sivujen kimpussa on varmasti pyörinyt aika liuta porukkaa – mutta voimme käydä läpi viisi kohtaa, joiden avulla sinunkin yrityksesi saa yhtä tasokkaat verkkosivut. Voit siis perustaa erittäin hyvät kotisivut täältä saaduin vinkein.

1. Selkeä navigointimenu

Asiakas kyllästyy, jos ei löydä helposti ja nopeasti tarvitsemaansa informaatiota – oli se sitten puhelinnumero, aukioloaika tai jonkun tuotteen esittely. Tehdään sivuista selkeät ja helposti navigoitavat, niin mielenkiinto säilyy yllä ja asiakastyytyväisyys paranee! Asiakaskokemushan alkaa rakentua jo ennen, kuin asiakas tilaa tuotteen, varaa palvelun tai pyytää tarjouksen. Navigointimenu ilman turhia alasvetovalikkoja voi olla paras ratkaisu. Kun menusta voi siirtyä helposti ja vaivattomasti blogiin, yhteystietoihin ja tuoteryhmiin, on asiakkaalla selkeä käsitys siitä, miten edetä halutun informaation saavuttamiseksi.

2. Minimalistinen ja moderni tyyli

Tabletti

Apple on päivittänyt verkkosivujaan vuosien varrella useaan otteeseen. Sivut ovat aina olleet modernit ja niin sanotusti ”viimeistä huutoa”. Selkeys on kuitenkin ollut se kantava teema – myös designin osalta. 

Verkkosivut ovat usein ahdettu täyteen tavaraa. Ehkä ajatellaan, ettei asiakas kuitenkaan navigoi eteenpäin, vaan tahtoo saada kaiken tarvitsemansa tiedon heti. Asiakkaan uskotaan mieluummin skrollaavan alaspäin, kuin klikkaavan seuraavalle sivulle. Voi kuitenkin olla parempi tehdä sivuista niin houkuttelevat, että asiakas tahtoo siirtyä seuraavalle sivulle, eikä täyttää kotisivua videoilla, asiakaspalautteella, kuvilla, tilastoilla, feedeillä, sertifikaateilla ja yhteydenottolomakkeilla. Erilaisia elementtejä, värejä, animaatioita ja pop up -ikkunoita täynnä olevat sivut vaikuttavat vanhanaikaisilta, epäselkeiltä ja jopa hieman epäammattimaisilta.

Kun avaat Applen kotisivut, silmä suorastaan lepää. Sivuilla on moderni ja suorastaan minimalistinen ilme. Vähemmän on enemmän! Apple suosii valkoista taustaa, mahdollisimman vähää tekstimäärää sekä yksinkertaisia värejä (paljon mustaa ja harmaata) ja grafiikkoja – kaikki tämä saa asiakkaat suorastaan rakastamaan sen organisoituja ja simppeleitä verkkosivuja.

3. Helppotajuinen viesti

Apple ei täytä sivujaan mainoksilla, kuten esimerkiksi Microsoft, vaan pitää yleisilmeen niin selkeänä, ettei kenenkään tarvitse pohtia, mikä on Applen viimeisin puhelin tai mitä yritys nyt haluaakin esitellä. Kuvaruudun täyttää lähikuva tuotteesta, ja sen alla on yksi iso otsikko ja muutama rivi tekstiä. Sanat (etenkin adjektiivit) on valittu huolella. Virkkeet rakentuvat pääosin pelkistä päälauseista. Viesti on helppotajuinen, ja se jää mieleen. Puhelin on ”läpikotaisin loistelias” tai siinä on ”kaikkien aikojen pisin akunkesto”, ”studiotasoiset kuvat” tai se tarjoaa ”lisää nopeutta ja sujuvuutta kaikkeen mitä teet”. Sanoilla on väliä, joten panosta sisällöntuotantoon!

4. Laadukkaat kuvat tekevät vaikutuksen

Verkkosivustoille tulevissa valokuvissa pihistely on väärä paikka säästää rahaa. Ei tarvitse hankkia monen tonnin kuvausvehkeitä, vaan asian voi hoitaa helpommin ja halvemmin, eli tilaamalla ammattivalokuvaajan paikan päälle. Valokuvaajan palkkio on tietenkin verovähennyskelpoinen, ja samalla tuetaan kotimaista työllisyyttä. Kannattaa ennemmin pihistellä verkkosivujen muissa ominaisuuksissa, sillä kuten juuri todettiin, vähemmän on enemmän. Verkkosivut voivat olla muuten hyvin pelkistetyt, kunhan ne harvat kuvat ovat laadukkaita. Riippuu tapauksesta, mistä yrityksen kannattaa kuviaan julkaista. Jos yritys myy tuotteita, kannattaa julkaista kuvia siitä, kuin ne ovat käytössä. Asiakkaan on helpompi kuvitella, millaista kännykkää, sohvaa, lautasia tai kenkiä on käyttää, kun näkee valokuvia niistä niiden luonnollisessa toimintaympäristössä.

5. Muista erottua 

Vaikka Applen verkkosivut ovatkin yritysten, kuluttajien ja mainostoimistojen rakastamat (ja kilpailijoiden kadehtimat), ei kannata kopioida niitä liikaa. Applen sivujen vaikuttavuus perustuu niiden omaperäisyyteen. Nimenomaan omaperäisyyteen ja luovuuteen kannattaa muidenkin yritysten tähdätä, vaikkakin Applen versiosta voi poimia hyviä ideoita. Ideoita voi jatkojalostaa omassa päässään tai esimerkiksi mainostoimiston väen kanssa. 

Kuka suunnitteli Applen nykyiset verkkosivut? Kuinka tehdä samanlaiset?